Finally måndagkväll!

Äntligen ridlektion!!!!!!!
 
Efterlängtad comeback efter jullovet som var alldeles för långt tyckte jag. Men har hunnit äta en del och tränat en del så inte varit helt sysslolös ändå.
 
Började lektionen med den sedvanliga uppvärmningen i skritt och sen trav, lite mer gemensam uppvärmning igår med avcheckning om hästarna var framme för skänkeln. Gjorde snabb sak av det hela genom att börja dutta med spöt istället för att använda skänklarna. Två-tre dutt och sen beröm när hon började trava. Två dutt och sen beröm och sen testa för skänkeln, bra respons och beröm där med. Duktig häst!
 
Fortsatte med detta några varv i båda varv och sen så efter en framtravning på lite halvlångtygel och lägga ner-tänk så skrittpausades det. Startade sedan upp med själva övningen och den gick ut på motställd skänkelvikning från hörnbokstaven in till X och sedan volt och därefter motställd skänkelvikning tillbaka ut till nästa hörnbokstav. På andra långsidan gjorde vi övergångar i öppna mellan skritt och trav.
 
Allt eftersom så omvandlades den motställda skänkelvikningen till diagonalsluta och allra sist så gjorde vi diagonalslutorna i galopp. Kämpigt på vissa linjer men tycker ändå det gick väldigt bra med tanke på kvaliten på galoppen, hon vill hemskt gärna bli väldigt bred bak i galoppen och har svårt för rakriktningen samt att flytta undann för skänkeln med följd av detta. Både lite jobbigt och koordinationssvårt att ta in bakbenen under sig och lägga vikten på dem. Men tyckte hon gjorde det riktigt bra.
 
Hade en framåt känsla genom hela passet, lite för mycket titt som tätt men hellre framåt än snigel. Jobbar vidare på positionen på hennes huvud då hon gärna dippar ner det, styrkefråga där samt att hon är van att få göra så. Bra förflyttning undan för skänkeln, hon tog i bra även om hon ville hålla ett lugnare tempo vissa diagonaler men svarade väl framåt när jag bad om mer tryck och sidvärts. Galoppen är ju som den är, svag och markbunden, men blev flera fina diagonaler och när väl böjningen och fötterna hamnade rätt så gjorde hon fantastisk förvänd galopp också längs hela kortsidan från en diagonalsluta. Många klappar då!
 
Tycker ändå det är viktigt att kunna anpassa sig efter hur hästen klarar av övningarna, att kunna låta den få tugga på i ett lugnare tempo t.ex. när det är jobbigare för den just för att den ska känna sig positivt inställd. Brukar känna av ganska mycket hur jobbigt något är för hästen och sen när den är positivt inställd och känner att det här går ju galant så kan man fråga om lite mer, och vara snabb med beröm när den svarar fint framåt och bjuder till även om det är tungt. Lite att kunna vara vid gränsen och tänja och fråga om den kan ta i lite till och då vara klok själv däruppe att inte kliva över gränsen och få ett utbrott för att det blev för mycket. Sen så är det ibland så att vissa konflikter får man ta och vissa får man andas och bara låta vara tills bättre tillfälle kommer.
 
Tycker att det är en bra kvalite från min sida att kunna läsa av hästen så pass att jag inte kliver över gränsen titt som tätt och missbrukar förtroendet från hästens sida. Väldigt sällan jag hamnar i konflikter med hästen även om jag kanske inte får den att gå fint varje centimeter men har alltid ansett det dumt att kräva för mycket av hästen. Vilket jag tror gör att många hästar blir väldigt trygga med att jag sitter där uppe. Klara besked om vad som förväntas men ändå förståelse och respekt.
 
Ja jag då, tyckte ändå att sitsen kändes bra igår. Gled fram någon gång i sadeln, men betydligt mindre än förut vilket är positivt. Samt att jag hade bra kontakt med mina magmuskler, de finns där alltså uppenbarligen (har brutal träningsvärk idag), blev inte heller trött på samma sätt som tidigare så tyckte inte jag föll ihop så värst i överkroppen och axelpartiet heller. Framsteg framsteg. Ska bli spännande att se vad mitt månadsmål gör med detta problem att jag faller ihop i övre överkroppen, hoppas på förbättring!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

tjugondenovember.blogg.se

Häng på i min värld :) 26 år med ADD och drag av Aspergers. Tycker om skönthet, inredning och mycket annat samt mitt minimonster till katt. Skriver om hur det är att leva i min värld med allt vad det innebär med upp och ner.

RSS 2.0